رضا جعفر پور ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در اداره فرهنگ و ارشاد خوی برگزار شد اظهار داشت: در برگزاری همایش‌ها تولیت شمس تبریزی به دوران بلوغ رسیده است و برگزاری جشنواره شمس و مولانا فرصتی بسیار طلایی برای نمایش فرهنگ این کشور است.

وی افزود: ثبت نام در جشنواره شمس و مولانا تا 20 تیرماه امسال در بخش‌های شعر، موسیقی سنتی و تایپوگرافی ادامه دارد که بخش شعر در دو قسمت شعر آزاد و شور شمس برگزار می‌شود و همچنین جوایز ارزنده‌ای به سه شاعر بومی که دارای مقام برتر بین سایر شعرای بومی شوند پرداخت می‌شود.

دبیر کنگره بین‌المللی شمس و مولانا با اشاره به استفاده از داوران بنام کشوری در این جشنواره ملی تصریح کرد: در بخش موسیقی حسام‌الدین سراج، اردشیر کامکار و داود آزاد و نیز در بخش شعر محمدکاظم کاظمی، محمد سعید و شهرام می‌زایی و همچنین در بخش تایپوگرافی عبدالرضا چارئی، مجید محمد نژاد و جواهر از داوران نامدار کشور هستند که در جشنواره ملی شمس و مولانا آثار دریافتی را داوری می‌کنند.

جعفر پور بیان کرد: در سه بخش جشنواره شمس و مولانا 520 نفر شرکت کردند که از این تعداد، 55 گروه موسیقی، 364 قطعه شعر و 100 اثر تایپوگرافی به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده است همچنین از خراسان رضوی در بخش موسیقی، ایلام در بخش شعر و قم در بخش تایپوگرافی از ببین سایر استان‌های کشور بیشترین اثر را ارسال شده اما هنرمندان آذربایجان غربی با توجه به اطلاع رسانی‌های صورت گرفته، حضور کم‌ رنگی در بخش‌های مختلف جشنواره شمس و مولانا را داشتند.

وی در این باره افزود: تعدادی از شمس پژوه و مولوی شناسان از کشور ترکیه و آکادمی اقبال لاهوری از پاکستان در همایش علمی شمس و مولانا شرکت می‌کنند و مهمانان ویژه و بین المللی همچون سفیر ترکیه در ایران و این این جشنواره فرصت بسیار مناسبی برای خوی و معرفی آثار هنری است.

دبیر کنگره بین‌المللی شمس و مولانا گفت:این جشنواره با حضور عموم مردم در آرامگاه شمس تبریزی از مورخه 24 الی 28 مرداد امسال در سه بخش برگزار می‌شود.

جعفر پور با شاره به کنگره بین المللی شمس و مولانا بیان کرد: این جشنواره متفاوت‌تر و علمی‌تر از سال‌های گذشته در 7 و 8 مهر مصادف با روز شمس و مولانا در سالن شهید کوچری فرمانداری خوی برگزار می‌شود که 73 نفر برای ارسال مقاله علمی و شرکت در همایش علمی شمس و مولانا ثبت‌نام کردند.